Ένας φυσικός στο Fermilab και τα προγράμματα επικοινωνίας της Επιστήμης σε παιδια μειονοτήτων
- Συγγραφέας: Μανώλης Καργιαντουλάκης
- 28-11-2021
- Τροποποίηση: 24-09-2023
- Δυσκολία: Εύκολο
- Κατηγορίες: Διάφορα
Για τους επιστήμονες που δουλεύουν να επεκτείνουν την κατανόηση της πιο θεμελιώδους υφής του σύμπαντος, αποτελεί καθήκον και ευκαιρία να επικοινωνήσουν κάποιες από αυτές τις γνώσεις με την ευρύτερη κοινωνία. Ένας τρόπος είναι με την επιμόρφωση παιδιών στην επιστημονική μέθοδο και σε τεχνολογίες που θα ενδυναμώσουν την πρόοδό τους. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για παιδιά μειονοτήτων από κοινότητες με λιγότερες διαθέσιμες ευκαιρίες — και ειδικά στην Αμερική όπου εργάζομαι τέτοιες κοινωνικές ομάδες υπάρχουν αρκετές. Γι’ αυτό και μεγάλα εθνικά εργαστήρια, όπως το Fermilab και το Argonne National Laboratory, επενδύουν σημαντικά σε προγράμματα που στοχεύουν να διευρύνουν τη συμμετοχή ανθρώπων από αυτές τις κοινωνικές ομάδες στο πεδίο μας. Δύο από αυτά τα προγράμματα είναι τα ACT-SO και TARGET, που απευθύνονται σε μαθητές λυκείου.
Το ACT-SO (Afro-Academic, Cultural, Technological and Scientific Olympics) είναι ένα είδος Ολυμπιάδας επιστημών για Αφρο-Αμερικανικά παιδιά. Δούλεψα με μια μαθήτρια που ενδιαφερόταν κυρίως σε καινούριες ιατρικές τεχνολογίες και την επίδρασή τους σε περίπτωση πανδημίας. Η εργασία μας ήταν να πάρουμε έναν αξιόπιστο προσομοιωτή της πορείας του COVID-19 στις ΗΠΑ1 και να διερευνήσουμε πώς θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί η πορεία του ιού σε δύο “παράλληλα σύμπαντα”: ένα όπου η ασθένεια ήταν ακόμα πιο μεταδοτική και επικίνδυνη, και ένα όπου η ανθρωπότητα είχε αναπτύξει κάποιες τεχνολογίες που θα έκαναν την κοινωνία μας πιο ανθεκτική σε αυτόν τον κίνδυνο. Προσομοιώνοντας αυτά τα σενάρια, οι διαφορές μεταξύ τους ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους. Η μαθήτριά μου κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στον τοπικό διαγωνισμό με την εργασία της, ενώ παρουσίασε τα αποτελέσματά της και στο εθνικό συνέδριο NCAA.
Ένα ακόμη πρόγραμμα επικοινωνίας της επιστήμης είναι το TARGET, οργανωμένο από το Fermilab και απευθυνόμενο σε παιδιά από κοινότητες με δυσκολότερη πρόσβαση στην εκπαίδευση και επαγγελματικές ευκαιρίες. Ξεκινώντας χωρίς να έχουν προηγούμενη εμπειρία με προγραμματισμό, οι μαθητές φτάνουν να κάνουν καταπληκτικές αναλύσεις πάνω σε δεδομένα του πειράματος Muon g-2 στο οποίο συμμετέχω, και κατάλαβαν πολύ βαθιές έννοιες φυσικής και μαθηματικών που τους έκαναν εντύπωση. Με τη σειρά τους και οι μαθητές εντυπωσίασαν όλους όσους συμμετείχαν στο πρόγραμμα με την τελική παρουσίασή τους — ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτησή τους πάνω στην άπειρη πολυπλοκότητα της φύσης και την πεπερασμένη ικανότητά μας να την περιγράψουμε με προσομοιώσεις! Το τελευταίο κομμάτι αυτής της εργασίας μπορείτε να το βρείτε εδώ (σε μορφή ipython notebook, και να το χρησιμοποιήσετε ελεύθερα).
Τα παραπάνω προγράμματα ήταν πολύ ευεργετικά για την πρόοδο και την αυτοπεποίθηση των παιδιών που συμμετείχαν, που θα είναι οι επιστήμονες και οι μηχανικοί του μέλλοντος.
Επίσης είναι πολύ καλή ευκαιρία και για εμάς τους επιστήμονες να κάνουμε κάποια ενδιαφέροντα προγράμματα που είναι λίγο έξω από την καθημερινή εργασία μας, και να επικοινωνήσουμε τα πιο βαθειά σημεία αυτών που μας ενθουσιάζουν στην επιστήμη μας.
Γι’αυτό και συμπαθώ και υποστηρίζω πολύ τους φίλους εδώ στο 2’Science και τη δουλειά που κάνουν!
Πηγές:
https://news.fnal.gov/2021/10/education-and-public-engagement-year-in-review
https://www.anl.gov/article/argonnementored-students-take-home-gold-in-stem-olympics
1Από το covid19-projections, με παραμέτρους που έχουν ρυθμιστεί με χρήση μηχανικής μάθησης.