Γιατί η κίνηση του Ήλιου είναι πιο αισθητή από αυτή των αστέρων (και όχι μόνο…);

Αν κοιτάζει κανείς ανέμελα τον ουρανό στη διάρκεια μιας μέρας μπορεί να έχει την εξής απορία: Ο Ήλιος αλλάζει αισθητά θέση στον ουρανό μέσα σε λίγες ώρες ή και λιγότερο. Αυτό φαίνεται εύκολα και από τις σκιές που ρίχνει. Και η Σελήνη το ίδιο, αν και οι δικές της σκιές συχνά χάνονται μέσα στη λάμψη […]

Πώς πολώνεται το φως;

Η πόλωση του φωτός σχετίζεται με τη διεύθυνση/επίπεδο στα οποία ταλαντώνεται το διάνυσμα του ηλεκτρικού πεδίου*. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις πόλωσης είναι η γραμμική και η κυκλική. Αν αναπαραστήσουμε το ηλεκτρικό πεδίο με ένα βέλος και κοιτάξουμε προς τη διεύθυνση διάδοσης του κύματος, τότε στην πρώτη περίπτωση η μύτη του βέλους θα ταλαντώνεται πάνω σε μία γραμμή […]

Ποιος πλανήτης κερδίζει τη “μάχη” των φεγγαριών;

Σε προηγούμενο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά φεγγάρια του γιγάντιου πλανήτη Δία. Επιπλέον, είχαμε σχολιάσει τον πραγματικά μεγάλο αριθμό δορυφόρων που έχουν οι αέριοι πλανήτες Δίας και Κρόνος. Ποιος όμως έχει τελικά τους περισσότερους; Η απάντηση, σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές δημοσιεύσεις, είναι “μάλλον ο Κρόνος”. Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της British […]

Αν ένας άνθρωπος ξεκινούσε από τη Γη, πόσο χρόνο θα χρειαζόταν για να φτάσει στη Σελήνη περπατώντας;

Φοράτε τη διαστημική σας στολή και με κάποιον μαγικό τρόπο ξεκινάτε το ταξίδι σας προς τη Σελήνη “περπατώντας” (είπαμε, με κάποιον μαγικό τρόπο!). Οπλιστείτε με υπομονή, το ταξίδι θα είναι αρκετά μεγάλο… Ακόμα και με συνεχόμενο “βάδισμα”, θα χρειαζόσασταν τουλάχιστον 10 χρόνια! Αν σας ενδιαφέρει να μάθετε πώς προέκυψε αυτή η απάντηση, καθώς και τις […]

Υπάρχει έμφυλη διακριτοποίηση στην επιστήμη;

Θα παραθέσω προσωπικές απόψεις της έμφυλης προτίμησης στον εκπαιδευτικό χώρο αλλά και στον ερευνητικό τομέα, με την ενασχόληση μου στο δεύτερο την τελευταία δεκαετία. Ο 21ος αιώνας έχει δώσει στο γυναικείο φύλο πολύ περισσότερες ευκαιρίες ειδικά στον τομέα της εκπαίδευσης.  Για παράδειγμα, στα τέλη του 20ού αιώνα οι θετικές επιστήμες στην Ελλάδα ήταν κυρίως ανδροκρατούμενες […]

Πώς γίνεται η κατηγοριοποίηση των αστέρων με βάση το φάσμα;

Παρατηρώντας έναν αστέρα μέσα από οπτικά τηλεσκόπια λαμβάνουμε φωτόνια. Ανάλογα με την ενεργειακή κατανομή των φωτονίων, δηλαδή το φάσμα του αστέρα, μπορούμε να λάβουμε πληροφορίες για τη θερμοκρασία του αστέρα. Έτσι οι αστέρες μπορούν να κατανεμηθούν σε κατηγορίες ανάλογα με την επιφανειακή θερμοκρασία τους. Κάθε κατηγορία αντιπροσωπεύεται από ένα γράμμα της λατινικής αλφαβήτου. Από το […]